Tutorial Photoshop 2 : Image In Text

Hai korang! Pada kali ini, saya nak buat tutorial yang simple.Cuba tengok gambar kat bawah nie..

SEBELUM

SELEPAS

Cute tak? Nak tutorial nie? Meh saya ajar k.
1. Mula-mula, pilih gambar yang korang nak. FILE > OPEN> GAMBAR PILIHAN > OK.
    Sebelah kanan korang akan kelihatan seperti ini:-



2. Selepas tu, duplicate layer korang. Caranya sama ada "Right Click" > Duplicate layer atau tekan serentak CTRL + J. Setkan jadi Layer 1.


3. Kemudian, buat lagi satu layer. Kali ni korang klik paling bawah sebelah recyle bin tu..nampak tak? Kecik sangat. Lupa saya zoom in..Dia ada mention kat situ "Create a new layer".


4. Layer tu setkan jadi layer 2. Jadi sekarang ini kita ada 3 layer. Background, Layer 1, dan Layer 2. Seterusnya. Klik Layer 2 tu. Klik kat EDIT > FILL


Setkan WHITE. Opacity 100% Macam saya buat kat bawah nie.



5. So, jadilah kat sebelah kanan korang rupa macam nie.. 


6. Sekarang, kita nak buat teks pula. Sebelum tu, setkan warna seperti kat bawah nie. Tekan huruf "D" kalu nak warna putih, tekan "X" untuk warna hitam. tapi kedudukan warna ikut macam kat bawah nie ok.


7. Kemudian, klik kat "T" > Horizontal Type tool. Itu kalau korang nak teks tu melintang. Taiplah teks yang korang nak..korang boleh pilih "Font" yang suka jugak..Dah buat..klik "Correct". Macam kat bawah nie..



8. Selepas tu, nak bagi cantik lagi, besarkan teks korang..korang boleh adjust kat EDIT > FREE TRANSFORM.. 

9. Penuhkan ruang yang ada ye korang..macam saya buat kat bawah nie..


10. Kemudian, korang kena susun layer korang macam kat bawah ni.. caranya, korang drag je kat bawah ke atau kat atas..drag je..


11. Akhirnya kita sampai ke step yang paling last.. part paling saya suke ni..Klik layer 1. Selepas tu, klik LAYER > CREATE CLIPPING MASK..


12. Jadi tak?? 

Suke tak? Cube ye korang.. Korang pandai, saya lagi suke!.. Adios Amigos!















Share this:

JOIN CONVERSATION

    Blogger Comment

0 Komen membina:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi komen.. (^_^)*