Tutorial Photoshop 1 : Image Blurr

First time lah nie saya buat tutorial pasal photoshop.. Adelah belajar sikit-sikit.. Yang simple-simple je yang dapat saya share kat korang. Harap korang dapat cuba.. Ini bagi yang minat nak edit-edit gambar lah.. Perisian yang saya gunakan ini adalah Photoshop CS4..

1. Mula-mula sekali, korang kena pilih gambar yang korang nak blurr kan.



2. Lepas tu, 'Right Click' > Duplicate Layer > OK






3. Next step, klik Filter > Blur > Gaussian Blur > adjust sendiri blur yang korang nak..Untuk gambar ni saya pilih skala 3 > OK





4. Lepas tu korang, sebelah kiri tepi tu, cari Lasso Tool > Polygonal Lasso Tool > pilih area mana korang nak blur kan. Pastikan titik pertama dengan titik terakhir bertemu. Cara nak tahu, ada simbol "o". Maknanya, area pilihan korang dah lengkap.




5. Right Click > Layer Via Cut > OK


6. Klik area yang korang nak cut tu pas tu gunakan Move tool untuk tarik keluar area tu.


7. Untuk melicinkan lagi gambar korang, gunakan Erase tool. Padamlah tepi-tepi garisan yang korang dah potong sebelum ni.



Tadaaa.....Nak tahu cemana hasilnya????



SEBELUM



















SELEPAS


Ada perbezaan tak.?? Mestilah ada.. kat bawah nie, 1 lagi contoh gambar yang telah saya blur kan.. cantik tak?? Ni gambar kenangan bersama pelajar-pelajar dari University of Seoul, Korea.. Dorang memang suke ambik gambar..





Lepas nie, nak saya buat tutorial lagi tak?? Apapun, selamat mencuba! Adios Amigos..





Share this:

JOIN CONVERSATION

2 Komen membina:

  1. Thanks..^.^
    Saya nak2....kalau boleh sent dekat g+ saya...


    yang Benar, Ringkas, Sopan, Peace..^.^

    ReplyDelete
  2. Me kasih..Ni yang buat saya semangat nak buat next tutorial nie.. =)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi komen.. (^_^)*