Tips Sebelum & Semasa peperiksaan..


Beginilah contoh suasana bila time exam.. susunan kerusi dier, sebiji lah cam dalam picture nie..
Aku nampak pun dah berdebar-debar.. Esok 1st paper aku. CTU 101. huhuhu..nasib baik nie paper agama..kalau paper math?? Adeh..lemah aku nie tau..
Sekarang hati pun tak menentu sebab subjek nie aku x baca sangat pun..iyela kn..
konon2 dah yakin boleh jawab punyerr...ala, ada soalan objektif.. Sana aku boleh tembak lagi.. yang soalan subjektif tu yang payah~

Sedikit sebanyak tips Sehari Sebelum & Semasa Peperiksaan :
1. Sediakan segala kelengkapan .Jangan kurang 1 pun ye korang. Malam tu, packing dah barang2 yang nak dibawa time exam esok. Contohnyer alat tulis, slip peperiksaan, kad pengenalan(mana tau dorang minta), kalkulator(wajib utk paper math) & sewaktu dgnnyer... 

2. Sediakan pakaian, seterika la awal2.kalau boleh, malam tu dah siap seterika.jd x kelam kabut di buatnya.. 
Pemilihan baju, agak2 la..kalau dah tau nak p exam, pakailah yang sopan skit.berupa sahsiah seorang pelajar..

3. Jangan minum minuman yang berkafein. Contohnya kopi. Kalau dah minum, x tido2 la jawabnyerr..nanti esok pagi, kn dah liat nak bgun. ngantuk je..

4. Jangan berangan nak baca 1 buah buku yg tebal2 tue..x sempat dah cik bedah oii.. Skang kat tangan, yg ada nota ringkas je..baca seimbas lalu.. kalau dah nervous, memng x ingt ape dah....

5. Breakfast! jgn tinggal! walaupun sebiji kuih ke.. sekeping roti ke.. minum teh secawan.. Jgn mkn bnyk sngt karbohidrat ye pg2.conthnyer.mcm nasi..kalo kt kenyang sngt, memng lemah nk jwb soalan..mengantuk pun ada nanti time exam..

6. Last skali, minta restu dr Ibu bapa korang. bgtau lah ''mak,ayah.. saya peperiksaan hari ini.doakan saya dapat jawab semua soalan ye..'' kn elok tue..

oklah..itu jew...

Kepada kawan2 ku yang bejuang bersamaku esok, gudluck k untk korang semua~





Share this:

JOIN CONVERSATION

    Blogger Comment

0 Komen membina:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi komen.. (^_^)*